Електронний підручник

Електронні підручники

Розвиток інформаційно-комунікаційних та комп’ютерних технологій зумовлює появу нових підходів до освітнього процесу. Програмою діяльності Кабінету Міністрів України у частині реформування освіти передбачено підвищення якості загальної середньої освіти, а реформування її змісту передбачає створення сучасних електронних освітніх ресурсів. Так, у межах реформи «Нова українська школа» передбачено створення національної освітньої платформи, що забезпечить вільний доступ до е-підручників всіх учасників освітнього процесу, зробить  освіту більш якісною та доступною для учнів та вчителів із сільських територій.

Використання електронних підручників – це розвиток творчого, інтуїтивного мислення; естетичне виховання за рахунок використання можливостей графіки, мультимедіа; розвиток комунікативних здібностей; формування умінь приймати оптимальне рішення; формування інформаційної компетентності й інформаційної культури.

15 грудня 2017 року робочою групою під головуванням Міністра освіти і науки Лілії Гриневич затверджено нову концепцію Національної освітньої електронної платформи. Відповідно до цієї концепції планується забезпечення здобувачів середньої освіти електронними підручниками та іншими електронними освітніми ресурсами. У зв’язку з цим у 2018 року розпочався Всеукраїнський експеримент «Електронний підручник для середньої освіти». Головна мета експерименту – шляхом поступової контрольованої інновації створити в Україні передумови для розвитку системи виробництва якісного освітнього змісту.

Нормативно-правова база

Eксперимент всеукраїнського рівня «Електронний підручник для загальної середньої освіти»

Концептуальна ідея експерименту покладається на розуміння того, що навчання дітей XXI ст. має відповідати рівню розвитку науки і техніки, задовольняти потреби учасників освітнього процесу в якісному навчальному контенті й повсюдному доступі до нього. Таке середовище дасть змогу формувати у школярів такі якості та вміння, як: працювати з даними, відомостями, обмінюватися результатами, формувати культуру електронного спілкування тощо. Використання електронних підручників робить освітній процес гнучким і дозволить вчителю застосовувати інноваційні форми, технології навчання та підходи Нової української школи.

Протягом 2018-2021 років експеримент здійснюється за трьома напрямками:
Напрям 1. Електронний підручник: вивчення застосування електронного підручника у навчальному процесі; тестування нової процедури державної експертизи електронного підручника і формування пулу експертів; тестування нової моделі відбору і державного фінансування електронних освітніх ресурсів.
Напрям 2. Електронна платформа: послідовне впровадження і тестування функціональних модулів електронної платформи; забезпечення інституційної спроможності системи управління освітою до наповнення і підтримання функціональних модулів електронної платформи.
Напрям 3. Розбудова інституційної спроможності та формування політики комунікації зі стейкхоледрами (учителі, батьки, виробники); навчання учителів; підготовка проміжних звітів за напрямками; підготовка на основі досліджень стратегії подальшого впровадження електронних підручників і електронної платформи; розробка і впровадження нормативно-правової бази).

Експеримент реалізується коштом державного бюджету. У 2018-2019 навчальному році в експерименті використовуються е-підручники, що вже мають гриф МОН України; у 2019-2020 роках – дослідні зразки e-підручників, що будуть відібрані за новими процедурами експертизи та відбору.

У 2018-2019 навчальному році експеримент запроваджено у 50 школах України, у ньому беруть участь 4500 учнів та 225 учителів з усіх регіонів країни. Відповідно до плану експерименту планується залучати нові школи, щорічно збільшувати кількість закладів загальної середньої освіти, що беруть участь в експерименті. Після завершення експерименту цей досвід планується широко використати в освітніх закладах всієї країни.

Для повноцінного тестування е-підручників в експериментальних класах створюється цифрове освітнє середовище, компонентами якого є: інтерактивний проектор, планшети для учнів, комп’ютер для вчителя, шафи для зарядження планшетів, роутер Wi-Fi.

Очікуваним результатом експерименту є визначення доцільності й оптимальних форм для широкомасштабного впровадження інноваційних засобів ІКТ, дидактичних і навчально-методичних матеріалів, представлених у формі е-підручників й е-платформи, до освітнього процесу закладів повної загальної середньої освіти.

У 2019 році, у рамках експерименту, планується проведення конкурсу електронних підручників для 1, 2, 5, 6, 10 та 11 класів з окремих предметів: «Я досліджую світ», «Мистецтво», «Математика», «Українська мова. Буквар» для 1 класу; «Я досліджую світ» та «Мистецтво» для 2 класу; «Вступ до історії», «Природознавство», «Трудове навчання» для 5 класу; «Всесвітня історія. Історія України», «Географія» для 6 класу; «Біологія і екологія» та «Історія: Україна і світ» для 10 класу; «Біологія і екологія (рівень стандарту)» для 11 класу. Ознайомитися з проектами електронних підручників можна на сторінці: https://lib.imzo.gov.ua/handle/123456789/943

Координатор всеукраїнського експерименту – Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» (в.о. директора Завалевський Юрій Іванович, начальник відділу електронних освітніх ресурсів Паньков Андрій Вікторович). Обласне координування експерименту здійснює обласний науково-методичний центр інформатизації освіти КЗ «ЗОІППО» ЗОР – завідувач центру Максим Давидовський. Науковий консультант проекту в Запорізькій області – Людмила Чернікова, проректор з навчально-методичної роботи КЗ «ЗОІППО» ЗОР.

До складу експериментальних закладів освіти запорізького регіону ввійшли: Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «ОСНОВА» Запорізької міської ради Запорізької області; Запорізька гімназія №45 Запорізької міської ради Запорізької області.

У 2018-2019 навчальному році фахівцями ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» – координаторами всеукраїнського експерименту, було проведено декілька тренінгів з використання сучасних електронних підручників. З метою навчання вчителів, учасників експерименту у Запорізькій області, у липні – грудні 2019 року обласним координатором експерименту – обласним науково-методичний центром інформатизації освіти – планується проведення тренінгів та семінарів спільно з видавцями електронних підручників, що виграли конкурсний відбір проектів електронних підручників для закладів загальної середньої освіти у 2018-2019 роках та виробниками сучасного освітнього мультимедійного контенту.

Заходи

18-20 березня 2019 року на базі КЗ «ЗОІППО» ЗОР відбувся освітній форум «Сучасні рішення для освіти», який був проведений спільно з компанією ТОВ «Видавництво «Розумники».

Представники ТОВ «Видавництво «Розумники» ознайомили учасників форуму з електронними підручниками видавництва «Розумники» та організаційними моментами їх використання в освітньому процесі. Представникам закладів освіти було презентовано сучасне цифрове обладнання та засоби навчання для застосування на уроках природничих дисциплін, початкової школи та для інклюзивної освіти. Учасники форуму взяли участь у тренінгах: «Використання цифрового обладнання на уроках фізики, хімії, біології», «Граючись навчаємось» та «Електронні освітні ігрові ресурси для початкової школи».

За результатами форуму учасники отримали сертифікати.

Фотозвіт